Allt fler väljer att hoppa av ekorrhjulet och satsa på att blogga. I en allt mer digitaliserad värld där fler blir stående utanför arbetsmarknaden kan det vara en räddning från dålig ekonomi att skriva en välbesökt blogg. Om bloggen blir välbesökt vet man förstås inte innan man sätter igång. Har man pengar att lägga på marknadsföring via Instagram, Facebook, Google Adwords och så vidare så kan man naturligtvis få en flygande start med många besökare på kort tid och många annonsörer som vill ingå samarbeten. Det har till och med kommit ett nytt begrepp för den grupp av bloggare som lämnat ekorrhjulet och reser jorden runt under tiden som de bloggar; de kallar sig digitala nomader. Det blir även allt vanligare att man som bloggare kan hyra in sig på temporära kontor världen över. Kontoren erbjuds som en service till digitala nomader därför att man ska få sällskap i sitt bloggande som annars kan vara ett ganska ensamt gebit.

En bloggs utveckling

Det är aldrig möjligt att säga vad en blogg kan leda till, utan något som börjar i liten skala kan snabbt utvecklas till ett helt imperium. Det är naturligtvis inte alla förunnat och man ska som bloggare vara nöjd om man har roligt. Inkomsterna får man se som en sidovinst, om man ens får några. Det är inte alla som lyckas nå framgång med sina bloggar. Vad är då framgångskonceptet? Det är svårt att sätta fingret på. Man kanske ska rikta sig mot en målgrupp och inte sikta för brett. Blondinbella satsade i början av sin bloggkarriär på att skriva om smink och outfits och inriktade sig framför allt på unga tjejer. För henne var detta ett lysande koncept. Vackra Klara satsade på en familjeinriktad blogg. Den unga mamman som gillade att pyssla hemma kom att bli den målgrupp som förde henne till bloggarnas stjärnhimmel. Pewdiepie ägnar sig åt det han tycker är allra roligast här i världen; spel – och det har gjort honom till världens populäraste vloggare. En vloggare har framförallt filmklipp som sin metod och det går alldeles utmärkt det med, med rätt koncept.

Marknadsföra sin blogg

Det smartaste sättet att nå ut till nya läsare och besökare är att satsa en slant på att marknadsföra sig. Det är dock inte alla förunnat att ha just den där slanten tillgänglig. Det bästa är att göra en kalkyl. Tror man på sitt bloggkoncept så kanske det kan vara en ide att ta ett privatlån eller företagslån och lägga en summa på marknadsföringen av sin blogg. Har man precis lanserat sin blogg behöver man vara medveten om att det tar tid innan besökarna hittar bloggen. det tar till exempel ett halvår ungefär innan man kan räkna med att bloggen får bra placeringar på sökmotorerna. För att lyckas med dessa placeringar så behöver man veta hur man ska göra. I slutänden kan det visa sig att marknadsföring genom sociala medier och Adwords faktiskt är smartast. Har man väl fått följare och ingått avtal med olika annonsörer då är man igång.



qusq-lite